Timing, openheid en volledigheid zijn cruciaal

Posted on november 27, 2006

1


Het Hasseltse reclame- en communicatiebureau  Nocus heeft al een tijdje een eigen blog.Nocus logo Dat hebben ze ook zo aangekondigd in een persbericht. Bij De Tijd hadden ze dat berichtje ook gekregen. Benieuwd als journalisten zijn, hebben ze een kijkje genomen. Hun bedenkingen vind je hier. Blijkbaar had Nocus het uitsturen van het persbericht niet goed getimed met wat ze op hun blog schreven.

Ik vind de blog leuk geschreven met heel wat interessante info. Dat zit wel snor dus. Ik heb echter ook wel enkele bedenkingen. De website biedt namelijk geen RSS-feed aan, en ook de mogelijkheid tot commenting wordt achterwege gelaten. Toch wel jammer voor een communicatiebureau.

Ik heb mijn opmerkingen voorgelegd aan de mensen van Nocus (via mail, want commenten ging niet). Hier is wat Nick Decrock, Managing Director van Nocus antwoorde :

“Met onze blog willen we doen wat de meeste van onze collega’s niet doen: kennis (gratis) delen. In de eerste plaats voor onze eigen klanten & relaties, en daarbuiten naar iedereen die onze artikelen nuttig kunnen vinden. Natuurlijk is dit ook een manier van profilering, vandaar dat eigen nieuwsberichten over NOCUS op de blog te vinden zullen zijn. Dat zullen de lezers erbij moeten nemen.”

Nick, niemand in de PR industrie zal het je kwalijk nemen dat je eigen nieuwsberichten verwerkt in je blog. Maar dan moet je het ook zo aankondigen natuurlijk. Bloggers en bloglezers waarderen openheid, zo blijkt telkens opnieuw.

“Maar ook voor ons is dit aftasten. Daarbij komt dat België geen blogland is, helaas. Het is dus koffiedik kijken of er wel marketeers zijn die de weg naar een (lees: onze) blog vinden. Vandaar het – voorlopig – ontbreken van RSS. Denk dat we eerst moeten zorgen dat we voldoende kunnen publiceren. De mogelijkheid om comments te plaatsen wordt wel kortelings bijgevoegd.” 

Wat blogland België betreft, de jongste Europese cijfers geven je gelijk. We stellen (nog) niet veel voor op dit vlak, maar ik hoop alvast dat daar snel verandering in zal komen.

Het niet aanbieden van RSS-feeds blijf ik als een gemiste kans beschouwen. RSS helpt  RSS logoniet zozeer bij het ‘vinden’ van een blog, maar helpt wel herhalingsbezoeken uit te lokken, zodat dezelfde mensen jouw boodschap meermaals krijgen.

Je moet heus niet wachten tot je genoeg posts geschreven hebt. RSS gaat hem immers om de nieuwe dingen die je post. Je helpt je lezers tijd te besparen, ze moeten pas naar jouw blog komen kijken wanneer jij nieuwe info voor hen hebt.

Nick, ik wens jullie alvast veel succes met het aftasten van de mogelijkheden van bloggen. Houd me zeker op de hoogte van jullie vorderingen, zowel van de mogelijkheid tot commenting als wat betreft RSS. En dat mag je alvast doen met een comment hieronder 🙂 

PS: ik had jullie graag zelf een RSS-feed van jullie eigen aangeboden via FeedBurner, maar dat lukt jammer genoeg niet

