Slechts 4% heeft blogging guidelines

Posted on april 19, 2007

10


Zo’n maand geleden stond Nederland in rep en roer. Enkele bloggende militairen in Afghanistan hadden missie-gevoelige informatie verspreid. Zo werd er o.a. verwezen naar plaatsen van granaatinslagen, wat het voor terroristen makkelijker zou maken om de volgende granaat te mikken. Ook werd er in niet mis te verstane bewoordingen gesproken over de Afghanen:

Uit zijn weblog blijkt dat Jan-Willem wel eens theedrinkt met de lokale bevolking. Over de Afghaanse huizen schrijft Jan-Willem: „Het zijn vier muren van klei en stront. Ik heb de thee aangepakt en toen die weg was snel ergens in een hoekje weggesmeten haha. Anders heb ik straks allemaal schurft aan mijn mond, je weet nooit waarmee die Afghanen die kopjes schoonmaken (ze wassen zichzelf al in hetzelfde water als waarin ze schijten en pissen).”

Jan-Willem is niet de enige. In veel van de door deze krant bekeken weblogs gebruiken Nederlanders het woord ‘geitenland’ als synoniem voor Afghanistan.

Bron: Jaus Müller, voor NRC Handelsblad

Naar aanleiding van dit voorval besliste de legerleiding om een blogging policy op te stellen, met daarin duidelijk omschreven wat wel en wat niet door de beugel kan. 

Dit verhaal bracht ons aan het denken. Hoeveel procent van de Belgische bedrijven zou een blogging policy hebben? Om deze vraag en nog enkele andere beantwoord te krijgen, trokken we onze stoute schoenen aan. We namen contact op met 70 communicatieprofessionals uit consumentenbedrijven, IT-ondernemingen en lokale en nationale overheden.

Vandaag blijkt o.a. dat slechts 4% van deze doelgroep een expliciete blogpolicy heeft ! 

Het lijkt me dan ook hoge tijd dat communicatieprofessionals beslissen om op een professionele manier om te gaan met wat er op weblogs en dergelijke gezegd wordt. 

Meer resultaten van dit onderzoek weten? Leads United maakte vandaag de resultaten van het onderzoek bekend in een persbericht 

(PS: Leads United heeft zelf ook een blogpolicy) 

Advertenties