Verkiezingen 2.0-style losgebarsten

Posted on mei 10, 2007

6


Welk bolletje duidt u straks aan?Neem het van mij aan, bij de komende verkiezingen zal het web een belangrijke rol spelen! En dit zowel bij de kandidaten als bij de media.

Bij de kandidaten, zegt u?

Terwijl bij de vorige verkiezingen slechts enkele mensen strategisch gebruik maakten van YouTube, is het aanbod aan filmpjes nu (exact een maand voor de verkiezingen) al groter. Daarnaast zijn er verschillende politieke partijen die gebruik maken van social media : Groen! (blogs), CD&V (wiki en YouTube), SP.a (blogs en YouTube),  Spirit (Second Life en blog (alhoewel :-))), Vlaams Belang (RSS) en Lijst Dedecker (blog en webcast).

Om tot deze lijst te komen heb ik enkel naar de homepage van de blog gekeken en max 1 maal doorgeklikt op iets wat relevant leek. Zag ik niets op de homepage, dan klikte ik ook niet! Gemiste kans dus voor Open VLD. Ook bij N-VA en PVDA was er niets te zien.

Bij de media, zegt u?

Natuurlijk ook bij de media! Met veel lawaai worden allerhande initiatieven gelanceerd. VRT lanceerde daarstraks zijn verkiezingssite en riep tijdens Het Journaal zijn kijkers op om foto’s en filmpjes van lokale verkiezingsacties op hun site aan te bieden, waarna de VRT een bloemlezing online zou plaatsen. Franstalige tegenhanger RTBF doet het trouwens veel bescheidener met een eigen blog. Andere media pakken uit met speciale websites (De Standaard) of met gastblogs (MSN (nl) en MSN (fr)).

Conclusie

Mijn voorlopige conclusie? Veel online kabaal! Maar welke blog slaagt aan, welke niet? Welk filmpje wordt een hit?

Belangrijker nog: wat hier écht telt, is de mate van invloed op het stemgedrag. Zoals bij bijna alles wat online speelt, zal dit laatste echter moeilijk te bepalen zijn…

Advertenties