Monitor blogs en verdien geld

Posted on mei 28, 2007

8


Twijfel niet langer aan de ROI van een blogmonitoringprogramma. Een goede blogmonitoring kan je als bedrijf trouwe klanten, en daaraan gelinkt extra inkomsten, opleveren!

Hieronder twee kleine case studies:

Belgacom logo  Proximus logo

Belgacom en Proximus hebben er samen voor gezorgd dat ibert opnieuw een happy customer is. Op zijn blog schreeuwde hij zijn frustratie uit over hun slechte klantendienst. Op de eerstvolgende werkdag kreeg hij een telefoontje van de Belgacom-man om zijn eerste probleem op te lossen. De dag daarop volgde een telefoontje van de Proximus-man. De Proximus-man kon hem echter niet helpen omdat het een hardwareprobleem zou zijn en hij kreeg een zowaar een nieuwe gsm cadeau. (Ik ben wel eens benieuwd naar zijn telefoonrekening ;-)) 

Resultaat: iberts problemen opgelost, een mooie post van ibert over Belgacom en Proximus met nuttige tips voor een goed blogging relations-programma, en ibert kan weer zijn telefoonrekening verder aandikken.

Dell

Dell heeft naar verluid al een tijdje een goed blogmonitoringprogramma in werking. Daarmee komen ze ook klachten (1 en 2) over andere pc-fabrikanten tegen. Je zou verwachten dat ze dan hun eigen producten in de kijker zouden zetten, maar nee: ze geven aan waar je bij de concurrentie (!) terecht kan om je probleem op te lossen.

Resultaat: het probleem is opgelost geraakt, maar niet zoals je zou verwachten. De niet-vermelde computerfabrikant (H atsjoe P) heeft nog altijd niet gereageerd en een klant verloren. Dell heeft er echter een fan en een klant bij…

UPDATE: onder het l0g0 van Dell lag de mention “Dell L0g0”. In mijn logs zag ik dat er enorm veel mensen op zoek zijn naar dat l0g0 en zo op mijn blog terecht komen. Ik wil de leads naar mijn blog zuiver houden, en heb daarom het stuk ‘l0g0’ weggehaald.

