Wie zijn gat verbrandt, moet op de blaren zitten

Posted on mei 29, 2007

8


Tot zover de leuke cases met een goed einde. Laten we nu onze aandacht even richten op een Belgisch communicatiebureau.

Que pasa? Een tweetal weken geleden ontvingen een aantal (invloedrijke) bloggers enkele mailtjes van een zekere Maxim Steveniers en ene Elio om te vragen of ze de rare affiches al hadden gezien met “Welkom vreemdeling” erop. Maxim en Elio gingen verder met de vraag of de de bloggers de foto’s online konden zetten met een oproep voor meer info.

Maar de bloggers vertrouwenden het niet. De mailtjes waren te verdacht, de foto’s te goed, Maxim en Elio te onbekend in Google, … en er gebeurde helaas bijna niets. Bij Zatte Vrienden hoopten ze echter op meer: de URL van www.welkomvreemdeling.be linkt sinds kort rechtstreeks door naar hun homepage.

Blijkt na enkele weken dat de affiches van een sub-brand van Base (ZOniq) zijn, voor een nieuwe formule om goedkoper naar het buitenland te bellen. In de Pub stond bijna gelijktijdig de aankondiging dat Brandhome de hele campagne voor Base/ZOniq uitwerkte.

Het feit dat iemand (vermoedelijk dus Brandhome) de regels over het benaderen van bloggers niet volgde, was voor Pietel reden genoeg om erover te schrijven, en voor Maarten reden om een Google Bomb uit te werken… 

En wat zegt Google vandaag als je naar ‘Brandhome’ zoekt? Hieronder de zoekresultaten en hun respectievelijke plek:

  1. Brandhome, identity driven brand building
  2. Blogologie: Brandhome sucks!
  3. F*CK FAKE ADVERTISING. at Pietel.be

Dit moet pijn doen. Als je als communicatiebureau een slechte teaser opstelt, dan verdien je het om geen resultaten te zien. Maar dit, dit moet pijn doen. Ik hoop dan ook voor Brandhome dat iemand van hen (en dan nog best de grote baas) spoedig ingrijpt en online komt communiceren! 

Een laatste vraag die ik me stel gezien deze eerdere post: Zou de reactie van Maarten ook zo scherp geweest zijn moest de campagne door een blogger begeleid zijn?

Advertenties