Pietr over … de verkiezingen

Posted on juni 9, 2007

2


Een maand geleden was het online verkiezingsgeweld al volledig losgebarsten. Daarstraks las ik echter in Knack:

Ondanks alle grote woorden vooraf“, zet VUB-professor politieke marketing Frank Thevissen, “heeft het internet zo goed als geen rol gespeeld in deze campagne. De kiesstrijd wordt nog altijd op televisie uitgevochten.

Lap zeg. En dat terwijl er bij onze zuiderburen net een grote rol voor het internet weggelegd was bij hun vorige verkiezingen. Eén en ander valt vast te linken aan het feit dat de Franse blogosfeer procentueel gezien ook groter is dan de onze.

Om zeker te zijn dat ik morgen voor de juiste mensen stem, heb ik de stemtest en het kiescompas eens uitgeprobeerd. Het viel me op dat er toch wel wat verschillen zijn in de opstelling van de vragen en de thema’s. O.a. de verschillende woordkeuze gaf een verschil in volgorde bij de partijen die onderling dicht bij elkaar lagen, doch geen grote verschuivingen…

Ik zal morgen trouwens vroeg uit de veren zijn, want er moet gestemd worden eer ik richting Brussel kan vertrekken om de lopers van Blue Planet Run aan te moedigen.

PS: ik zal digitaal stemmen. Laten we dan ook hopen dat er zich in ons Belgenlandje geen technische problemen zoals in Man of the Year voordoen 😉

