Gericht pitchen, het helpt

Posted on juni 14, 2007

0


PR: “Hello, do you blog?”
Me: “Er, yes.” (Thinks: among other things.. what an odd way to open the conversation.)
PR: “I’m calling from
XXX because they’ve got a new camera that’s come out and we thought you’d like to write about it.”
Me: “So what’s different about it? Cameras come out all the time.”
PR: “I don’t know exactly, but you’re a blogger aren’t you? Would you like to write about it?”
Me: (feeling slight stroke coming on): “Why? What’s this blog stuff? What is it about the camera? What’s special, different, newsworthy, if anything, about it?”
PR: “Umm, well, that’s not what I’m doing but I thought that because you blog…”
Me: “I
edit the Technology section of the Guardian. Google me. Goodbye.”

 .

 – Me = Charles Arthur, Technology editor van de Britse krant The Guardian

 – PR = Public Relations-man of vrouw die een verhaal probeerde te pitchen

Charles Arthur maakte zich onlangs druk omwille van de vele slechte pitches die hij dagelijks te verwerken krijgt. De pitch die je hierboven kan lezen is slechts één van de horrorverhalen over zijn dagelijkse contacten met PR mensen die je in één van z’n recentste blogposts kan lezen.

Hij breekt een lans voor het gericht pitchen en voor het kennen van je persmensen alvorens ze te contacteren. Hij geeft zelf aan hoe hij zelf wil gecontacteerd worden, en geeft daarvoor Instant Messaging, sms, mail en telefoon aan. Ondanks dit alles wordt hij nog steeds gestalkt. Alle begrip dus voor z’n ergernis.

Wanneer ikzelf een verhaal moet pitchen, dan weet ik graag welke journalist ik aan de lijn heb en in welke info die geïnteresseerd is. Dat helpt mij om m’n verhaal over te brengen, en het helpt de journalist om z’n dag goed door te komen en om snel een goede beslissing te kunnen nemen. (Bij deze mijn oprechte excuses aan alle journo’s die ik toch verkeerdelijk gebeld heb)

Maar, zoals in één van de comments van Arthur’s post staat, het helpt om goed te pitchen als de journalist aan de andere kant van de lijn ook een vleugje menselijkheid toont 😉

