Knack 2.0: close but no cigar

Posted on juli 19, 2007

4


Web 2.0 heeft al vele definities gekregen sinds Tim O’Reilly de term bedacht in 2001. De term heeft anno 2007 nog geen ‘finale versie’ van z’n definitie, alhoewel O’Reilly zich ook persoonlijk aan een woordje uitleg gewaagd heeft.

Voor mij gaat Web 2.0 niet alleen om de platformen of technologie die gebruikt wordt, maar ook over de interactie met de gebruikers. Het zijn juist de gebruikers die gaan bepalen wat ze willen zien, horen of leren. En zij doen dat aan de hand van interactie: het bloggen, het achterlaten van comments, het geven van een beoordeling, het uploaden van een video, …

Het is juist dit laatste stukje wat ik mis bij het digitale magazine van Knack. Er wordt (éénmalig?)  een sterk platform uitgewerkt, er worden wat filmpjes in verwerkt, wat bewegende reclame, … en dan wordt er de term ‘2.0’ opgeplakt.

Maar waar blijft de interactie? Mensen willen op hun scherm iets anders dan in het boekske. En toch blijft Knack steken bij een digitale versie van hun boekske. Dat is voor mij geen 2.0 punten waard, hoogstens 1.5 punt.

Ze hadden het nochtans kunnen weten. Vorige week stond er een interessant artikel over Oliver Reichenstein in. Wel, ze hadden niet alleen een journalist, maar ook hun ‘Knack 2.0’ verantwoordelijke naar het interview moeten sturen !

Advertenties
Posted in: Social media