Social networking steeds meer belangstelling

Posted on augustus 21, 2007

2


Networking op z’n 2.0’s wordt steeds populairder in zakelijke kringen, zo blijkt  uit onderzoek. De top drie van social networks zou er als volgt uitzien:

  1. LinkedIn
  2. Xing
  3. Ecademy

De internationale groep respondenten gaf aan dat ze deze netwerken echt voor zakelijke redenen gebruiken, maar zo’n 80% wil er niet voor betalen.

Daar kan ik inkomen. Ik heb in de gratische modus van LinkedIn een aantal contacten opgebouwd, waar ik best wel blij mee ben. Voor Xing ligt dit anders. Daar had ik via Philippe twee maanden gratis gebruik van de betalende versie. Op het einde van die tweede maand was ik niet overtuigd dat een abo bij Xing een meerwaarde kon zijn. Veel van mijn dagelijkse business contacten kon ik er immers niet terugvinden. Bijgevolg gebruik ik Xing dan ook niet meer. (Bij Philippe ligt dit blijkbaar anders.)

Big business 

Social networking is best wel big business voor de eigenaars van de netwerken. Je verzameld immers een heleboel interessante profielen waar adverteerders op verlekkerd zijn. Vandaar dat er nog steeds nieuwe netwerk-sites worden ontwikkeld. De marketingtrucs van deze nieuwe sites zijn echter niet altijd even koosjer. Quechup bijvoorbeeld kaapt alle e-mailadressen van z’n leden, iets wat niet altijd in dank wordt aanvaard.

