Name and shame PR agencies

Posted on september 6, 2007

6


PR wordt beïnvloed door web 2.0. Nee, ik wil het hier deze keer niet hebben over het opzetten van blogs, het geven van comments, social networking, YouTube filmpjes, … en zo verder.

Nee, PR wordt ook beïnvloed omwille van het feit dat er veel gemakkelijker wordt geschreven… over PR. En dan nog liefst wanneer het misgaat, en met alle smeuïge details erbij.

Zo las ik gisteren over dit spijtige voorval op de blog van IT Professional en zonet zag ik op één van de Guardian-blogs een verhaal over een (fake!) onderzoek uitgevoerd door een Brits PR bureau.

Vroeger kon PR het zich permiteren om een slecht verhaal te brengen, of om bepaalde cijfers in één of andere richting om te buigen. Werd het ontdekt, dan was het grootste risico dat het verhaal niet werd opgenomen. Nu wordt het verhaal net wél opgepikt, de dingen die (bewust of onbewust) misgelopen zijn worden uitvergroot en in het lang en het breed uitgesmeerd op journalistieke blogs.

Zouden die journalisten hier nu leedvermaak uit halen? Het lijkt me alvast niet bevorderlijk voor het spanningsveld tussen journalisten en PR mensen. En dit is trouwens een onderwerp dat hier in België enige tijd geleden nog werd uitgediept (pdf, zie p5) en waar toch nog wat issues naar voor kwamen.

Advertenties