Public of One

Posted on januari 14, 2008

0


Zonet gelezen op Express:

Expertadvies is veel minder belangrijk bij beslissingen dan opinies van vrienden of familie. Toch stellen communicators nauwelijks van-horen-zeggen-programma’s op. Zij werken niet in lijn met wat consumenten doen.

Eén en ander blijkt uit een Amerikaanse studie van Ketchum, een internationaal PR bureau. Belangrijkste resultaten van hun vergelijking van consumenten versus communicatieprofessionals:

Consumenten

  1. Consumenten vertrouwen meest op hun influencers
  2. De bedrijfswebsite komt pas op plaats 6 (bedrijfsinfo) of 7 (crisissituaties)

Daartegenover staan de communicatieprofessionals:

  1. Slechts 24% vd ondervraagde communicatie professionals heeft word-of-mouth programma’s 
  2. Zij dachten dat de bedrijfswebsite op plek 2 zou komen te staan 

Ketchum geeft ook nog enkele tips voor de PR professionals:

  • Behandel je publiek niet langer als gezichtsloze massa’s, maar als groepen van personen
  • Gebruik word-of-mouth en SEO (search engine optimisation)
  • Wees op je hoede voor de laatste nieuwe communicatie-hype. Geef je publiek de keuze van waar het z’n info haalt
  • Gebruik je website niet als voornaamste communicatiemiddel

Public of One

Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat de mediavoorkeuren van consumenten onderling meer en meer uiteen gaan lopen. Eén en ander heeft te maken met de extra communicatiekanalen die aangeboden worden aan consumenten. Om dit te typeren lanceren ze de term ‘Public of One’.

Ondanks zo een straffe term kan ik mij niet van de indruk ontdoen dat er geen nieuwe info uit dit onderzoek naar voren kwam. De vergelijking tussen consumenten en communicatieprofessionals is leuk, maar het is iets wat PR professionals al een tijdje zouden moeten weten. In dat opzicht is het goed om dit met cijfers te kunnen staven. Dat helpt om dingen in hun perspectief te plaatsen.

Vooral het feit dat de corporate website pas als 7e gecontacteerd wordt bij crisis, is opmerkelijk. Wanneer je als PR bureau dus een darkroom aanmaakt om in geval van crisis te gebruiken, moet je daar alvast rekening mee houden. Google zal die immers niet zo snel indexeren, en dus kom je bij crisissen in zoekopdrachten steeds achter de bestaande nieuwssites en blogs.

Het zal er bij crisissen dus nog steeds op aankomen om alle media van info te voorzien, en dat nieuws aan te vullen met eigen info op de bedrijfswebsite/bedrijfsblog. En niet omgekeerd!

Advertenties