Tot u spreekt Dexia

Posted on februari 18, 2008

1


Dexia staat in de zaak Lernaut & Hauspie terecht omdat het toenmalige Artesia (nu onderdeel van Dexia) actief zou meegeholpen hebben aan de vervalsing van de boekhouding, en dus aan de oplichting van de vele Vlaamse beleggers.

Zonet leerde ik via het journaal dat Dexia een aparte website heeft opgericht om zijn eigen kant van het verhaal toe te lichten. Handige zet, want het vormt een rechtstreeks communicatiemiddel naar de consument. In woord en beeld geeft Dexia Bank op http://www.dexia.be/lhsp/ aan dat ze niet thuishoort op het proces. Om de woorden van perswoordvoerdster en presentatrice Monique Delvou letterlijk te herhalen: “Wij vinden het noodzakelijk u over het hoe en waarom (red: van onze betrokkenheid bij het proces) te informeren…

Het Dexia-verhaal is moeilijk om in enkele seconden toe te lichten, dus maken ze gebruik van het internet om dat uitgebreid toe te lichten. Daarbij letten ze er goed op om telkens hun key messages te herhalen:

  1. Dexia is onschuldig
  2. Ze zitten enkel op de beklaagdenbank omdat zij geld hebben
  3. Ze vertrouwen op het goede verloop van de rechtsgang om zich onschuldig te laten verklaren

Het is een mooi initiatief van Dexia. Ik weet niet wie er bij hen met het initiatief kwam, maar ik zou bijna durven zeggen dat het niet voor niets is dat Monique Delvou is uitgeroepen tot Ibis Master Communicator

Er zijn wel enkele verbeterpuntjes, die ik graag meegeef:

  • *Nergens vind je op de gewone Dexia-site de link naar de speciale Dexia-LHSP website terug. (Gelukkig kan je op deredactie.be terecht om de nieuwsitems terug opnieuw te bekijken :-).) Het maakt echter wel dat je je de vraag kan stellen wie in godsnaam zo een goed doordachte website gaat bekijken…
  • *Er wordt aangegeven dat er regelmatig nieuwe content online geplaatst wordt. Waarom dan geen RSS-feed aanbieden om op de hoogte te blijven?
  • *De hele website blijft hangen in eenrichtingverkeer. Een consument heeft enkel de mogelijkheid om een e-mail te sturen. Toch een teken dat Dexia de communicatie hierrond stevig in handen wil houden.

Vooral die laatste opmerking doet me besluiten dat het hier puur over old-school PR gaat: same tricks, new media. Maar evenwel geen social media :-).

Advertenties
Posted in: public relations