PR en online inter-activity

Posted on maart 10, 2008

0


WPP is een grote naam in de marketing- en PR-wereld. Niet omwille van hun eigen bekendheid, maar wel omwille van de vele lokale en internationale marketing- en PR-bureau’s die ze in hun portefeuille hebben, en omwille van de vele duizenden bedrijven die ze adviseren bij hun bedrijfscommunicatie.

Niet verwonderlijk dus dat wanneer hun CEO Sir Martin Sorell spreekt, er velen luisteren. Zo ook de Britse Media Guardian:

I can’t recall a time when PR has been as strong,” says Sorrell. “Something has changed and the reason for the change is online activity, where personal recommendation and personal communication have become more important. And it’s clearly editorial and it’s clearly not advertising based.”

Volgens Sir Sorell heeft ‘online activity’ een verschuiving van het machtscentrum tussen PR en marketing teweeg gebracht. Hij heeft het verder in het interview over sociale media, dus we kunnen eigenlijk wel spreken over ‘online interactivity’.

Wie ben ik om die man ongelijk te geven :-). Ik geef zelf graag nog een extra reden waarom deze interactiviteit mijns inziens best kan worden opgevolgd door PR. Terwijl Marketing zich in mijn ogen bezig houdt met het uitsturen van boodschappen (liefst gecontroleerd, en dus betalend), heeft PR het altijd in zich gehad om een tweerichtingsverkeer aan te gaan (cfr de definitie van PR).

Het is net dat tweerichtingsverkeer dat bedrijven nodig hebben om zich succesvol in de online interactivity-zone te begeven. 

Advertenties