PR 2.0 meer dan marketingcommunicatie-tool

Posted on april 3, 2008

1


Op Frankwatching staat een artikel over het gebruik van PR 2.0 voor de marketingcommunicatiestrategie. Auteur Nienke Becker geeft zes stappen voor PR 2.0:

  1. Luister naar je doelgroep
  2. Beschrijf je relatie met je doelgroep
  3. Beschrijf je off- en online speelveld
  4. Raak vertrouwd met de media
  5. Zoek de nieuwswaarde
  6. Faciliteer je doelgroep en stakeholders in middelen en boodschap

Deze zes stappen zijn goed uitgewerkt, en passen binnen het kader van een goede marcomstrategie. Ik heb echter een eigen duit in het zakje gedaan (cfr comments), want ik vind dat je PR 2.0 helemaal niet moet beperken tot marketingcommunicatie:

PR 2.0 betekent zoveel meer. Het betekent (o.a.) online luisteren naar ál je doelgroepen en een relatie/conversatie met hen aangaan. Hierbij kijk je dus verder dan je klanten, en kijk je ook naar je eigen personeel (interne communicatie), naar de omwonenden (community relations), naar de verschillende overheden (public affairs), …

Je zou het ook nog een niveau hoger kunnen nemen: PR is binnen een bedrijf de functie die van nature uit het meeste luistert (zou moeten luisteren?!) naar de doelgroepen. Dankzij de online tools kan PR die functie nog meer op zich nemen. Met de feedback die PR krijgt via zijn verschillende kanalen (waaronder dus die 2.0 tools), kan PR voortaan de hele communicatiestrategie (waaronder marketingcommunicatie) van een bedrijf mee sturing geven.

Nog een stap verder? Met de feedback die PR krijgt via z’n verschillende tools kan het PR het management adviseren bij verschillende strategische beslissingen.

Advertenties