Web 2.0 bedreigt mediarelaties

Posted on mei 30, 2008

2


Interessant artikel over de toekomst van de Amerikaanse dagbladen op De Standaard. De grote krantenbonzen op “All Things Digital” zien enkele tendenzen:

  • – De toekomst van papieren kranten zien ze somber tegemoet
  • – Kranten zullen moeten besparen op het aantal journalisten, waardoor hun afhankelijkheid van persagentschappen zal vergroten
  • – Besparingen zullen ook kwaliteitsverlies meebrengen

Deze trend is ook in België al ingezet. Laten we echter hopen dat men hier de nodige fondsen kan blijven vinden om goede journalistiek te brengen. Want mindere kwaliteit staat dikwijls ook gelijk aan minder lezers. Minder lezers zorgen dan weer voor minder inkomsten. Minder inkomsten zijn een voorbode voor besparingsrondes, … Enfin, je snapt het vast wel…

Vanuit het standpunt van iemand die aan mediarelaties doet voor bedrijven en organisaties allerhande is dit een heel jammere evolutie. Voor mensen die op mediarelaties gefocust zijn, zullen er slechts twee opties zijn: nóg beter worden om toch te blijven scoren, of omscholen tot iets helemaal anders.

Vanuit het standpunt van iemand die ‘web 2.0’ van dichtbij volgt, is dit een logisch gevolg. Dagbladen hebben lang gezocht naar goede business modellen om de web 2.0-trend winstgevend te maken. Helaas moeten ze blijven vechten om de aandacht van de consument, (Tussen haakjes: die aandacht begint en eindigt vaak bij Google) waardoor ze gedwongen zullen zijn om bepaalde strategische keuzes te maken (samengaan, overnames, stoppen, online gaan, …)

Vanuit het standpunt van mensen die web 2.0 volgen én aan mediarelaties doen, betekenen deze trends geen nieuwe uitdaging, maar een extra bevestiging. Terwijl wij aan onze klanten nu al kunnen adviseren dat hun online reputatie eveneens hun aandacht vereist, zullen anderen op een dag moeten vaststellen dat er misschien geen papieren kranten meer zijn om naar te pitchen.

 

Advertenties