Online monitoring bij crisiscommunicatie: niet vergeten !

Posted on juli 8, 2008

6


Het vertrekpunt van dit verhaal is de crisiscommunicatie rond het faillissement van CSS/Telco. Daarbij is vooral aan de traditionele media gedacht, en helaas, anno 2008, niet voldoende aan de online media. Enkele (ex-)medewerkers van deze bedrijven getuigden in de reacties op het forum op www.itprofessional.be dat wat verteld werd in de traditionele media, niet geheel waar was. Dat is door IT Professional opgenomen in een apart nieuwsitme, maar ook door de tradionele pers, en zelfs door Data News.

Verder viel ook op dat hoofdredacteur William van Smart Business Strategies een raar telefoontje heeft gekregen van concullega’s van ons omtrent dit verhaal. Hier lees je hoe hij zich verbaast over dat gesprek.

Voor mij is het een aanleiding om meer algemene tips en tricks te geven over crisiscommunicatie. Deze kan je toepassen op online en traditionele crisiscommunicatie

  1. Zorg dat je terdege voorbereid bent (strategisch, inhoudelijk en praktisch) op mogelijke crisissen
  2. Communiceer open en eerlijk, éndoe het eerst intern met je medewerkers
  3. Zorg voor een goede monitoring van wat er over uw bedrijf verschijnt
  4. Check niet alleen bij de traditionele media maar analyseer ook het online gebeuren: blogs en fora zijn de nieuwste media voor iedereen toegankelijk.
  5. Pas je actieplannen of communicatiestrategie continu aan afhankelijk van de evolutie van de situatie of de media aandacht.
  6. Zorg dat je weet hoe je moet reageren on- en offline, en dat je weet welke middelen hiervoor ter beschikking staan

Lukt je dat niet aleen, dan zijn er altijd professionals in de buurt die je daar bij de voorbereiding of tijdens een crisis in kunnen bijstaan met raad en daad. Op onderstaand filmpje (NL) zie je alvast een hands on training ter voorbereiding op een crisis in de eventsector.

PS: nu was ik ervan overtuigd dat collega Philippe een comment had gelaten bij het verhaal op de blog. Ik zie daar echter niets van terug? Morgen eens afchecken !

Advertenties