Social media guidelines bij Virgin Atlantic?

Posted on november 2, 2008

1


Virgin Atlantic heeft 13 medewerkers ontslagen, nadat deze negatieve boodschappen op Facebook hadden geplaatst over de luchtvaartmaatschappij en haar passagiers. E.e.a. valt te lezen op HLN.be.

Ik hoopte eerst dat het bedrijf daar zelf was achter gekomen na een goede online monitoring. Driewerf helaas, want blijkt dat de monitoring van de informanten/journalisten van The Sun beter werkt dan die van Virgin Atlantic.

De 13 medewerkers zijn ontslagen. Zouden ze ontslagen zijn op basis van social media guidelines, of eerder onder algemene arbeidsvoorwaarden? Hopelijk worden er uit het verhaal van The Sun nu lessen uitgetrokken door Virgin Atlantic. Dit zijn alvast twee dingen die ze snel moeten doen:

  • – Een uitgebreide online monitoring opzetten
  • – Een social media policy opzetten

In België mogen we dit soort verhalen ook nog verwachten. Er zijn immers nog niet zo veel bedrijven die social media guidelines hebben, zoals blijkt uit ons jaarlijks onderzoek (resultaten 2007 en 2008).

Advertenties