de Obama-campagne

Posted on november 17, 2008

1


Wat ik wil onthouden van de Obama-campagne

  • – Zorg dat al je communicatie op elkaar afgestemd is
  • – Beheers zowel de traditionele als de nieuwe media

Obama is een goed redenaar, had een lange tv-spot van 30 minuten, maar maakte ook goed gebruik van de mogelijkheden van het web. Online vind je vele lessen die er getrokken zijn uit zijn campagne:

Naar de toekomst toe heeft Obama trouwens een goede communicatiebasis opgebouwd. Zijn plan is immers om via de verschillende sociale media tools te blijven communiceren. Goed idee, want zo kan hij rechtstreeks met zijn doelgroep communiceren, hun feedback blijven ontvangen, de info gebruiken om zijn beleid op af te stemmen, … Benieuwd welke invloed dat gaat hebben op de traditonele media.

Laten we ook niet vergeten dat Obama veel van zijn campagne-geld via de long tail heeft binnengehaald, en niet zozeer via grote bedrijven en drukkingsgroepen. Hij zal dus niet zo veel rekenschap hoeven af te leggen aan dit soort organisaties, iets wat in het verleden niet altijd waar was. Benieuwd welke invloed dat gaat hebben op zijn politiek en media-gebruik.

Trouwens, niet enkel Obama maakte volop gebruik van sociale media voor de verkiezingen. Een mailtje van de grote baas van CoverItLive wees me er op dat ze op de dag van de Amerikaanse verkiezingen hun topdag hadden. De tweede topdag was trouwens de dag nadien, dankzij alle replays. O.a. Le Soir maakte van hun diensten gebruik.

Advertenties