Belga Select: concurrentie, maar voor wie?

Posted on december 16, 2008

0


Ons Belgische persagentschap Belga maakt dezer dagen vrij veel reclame voor één van z’n corporate diensten: Belga Select. Bij deze dient kun je als onderneming (privépersoon?) een nieuwsselectie tot jou laten komen over een bepaald onderwerp.

Ik ken Belga zelf voornamelijk van de nieuwsflashes die ze verspreiden naar de media (zowel in tekst als in audio), en van de betaalde verspreiding van persberichten (de newswire, zoals de Engelsen het zo mooi zeggen).  Ik heb dus geen ervaring met Belga Select, maar ik stelde me er wel enkele vragen bij.

Als Belga zelf het nieuws brengt naar de eindgebruikers, dan zouden deze laatsten de traditionele media kunnen overslagen. Maar deze traditionele media zijn juist aandeelhouders van Belga. Benieuwd hoe blij zij zijn met deze dienst.

Nu ja, als Belga het niet doet, dan zal een andere partij het wel doen. Dankzij het internet kan immers iedereen een publicatieplatform opstarten over een bepaald onderwerp. Voor zowel B2C als  B2B bedrijven schept dit mogelijkheden. De traditionele media zullen zich moeten aanpassen/zijn zich aan het aanpassen aan deze nieuwe, sociale media. Maar naar mijn mening blijven de B2B bladen toch nog iets meer achter op dit vlak.

Anderzijds gebruiken bedrijven nu monitoringdiensten zoals Ammco om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws in hun sector. Ook voor hen wordt Belga Select een concurrent. Ik zie op dat vlak echter ook wel dat deze monitoringbedrijven zich aanpassen aan de nieuwe digitale mogelijkheden.

Laten wij als PR professionals dus niet achterblijven, want Belga is voor een stuk ook concurrentie voor ónze sector dankzij hun persberichten-verspreiding !

