Werk zoeken via Web 2.0 tools

Posted on december 29, 2008

0


Stel dat de economische crisis zich nog harder zou laten voelen in de communicatiewereld, dan is het niet uitgesloten dat ik op zoek zou moeten gaan naar een nieuwe job. Dit is hoe ik dan te werk zou gaan:

Zorgen dat mijn CV vindbaar is

In de lessen Nederlands in het laatste jaar humaniora (ondertussen al weer 9 à 10  jaar geleden) leerden we hoe we een CV moesten opstellen. Vandaag zet ik mijn C.V. online op vacaturesites als JobAt, Vacature, maar ook op internationale sites als Stepstone. Daarnaast gebruik ik LinkedIn als mijn online C.V.

Verder zou ik ook op zoek gaan naar headhunterbureaus die specialiseren in mijn sector. Is het niet voor nu dadelijk, dan sta ik toch al in hun bestand wanneer er zich een nieuwe gelegenheid voordoet. Een lijst van relevante bureau’s stond onlangs in Bizz, maar je vindt hen ook relatief makkelijk via sociale netwerken als Xing en LinkedIn.

Zorgen dat mijn C.V. geoptimalliseerd is

Zorg dat je C.V. opvalt

Zorg dat je C.V. opvalt

Zoals gezegd gebruik ik LinkedIn als mijn online C.V. Namen van klanten en projecten plaats ik daar niet. Die mag ik niet allemaal vrijgeven via mijn online C.V., maar ik kan er wel over vertellen tijdens een persoonlijk gesprek. Een ander voordeel van LinkedIn is de mogelijkheid om contacten te vragen om een online ‘aanbevelingsbrief/quote’ te geven. Daarvoor zou ik collega’s, klanten én journalisten vragen.

Van HR professionals die een communicatieverantwoordelijke aanwerven, verwacht ik trouwens ook dat zij hun kandidaten even Googlen. Ik doe dus hetzelfde, en kijk wat op de eerste pagina’s (meerdere!) komt wanneer ik mijn naam opzoek. Daarbij houd ik ook rekening met de mogelijkheden van Google m.b.t. aanhalingstekens e.d.

Zorgen dat de jobs mijn kant op komen

Via RSS-feeds zou ik alle relevante vacaturesites monitoren. Ik zou dan selecteren op sector, maar ook op keywoorden als ‘communicatie’ en ‘public relations’. Dit in alle beschikbare talen, en ik zou het finetunen om een overflow aan irrelevante jobs te voorkomen. Ik merkte trouwens dat ook 3C tegenwoordig jobs aankondigt via RSS-feeds.

Echter, niet alle jobs in mijn sector worden via vacatures aangekondigd. Daarom zou ik ook een beroep doen op mijn ‘netwerk’ om mijn C.V. te verspreiden. Daarbij zou ik zowel mijn persoonlijke als mijn online contacten inschakelen. Echter wel steeds op een persoonlijke manier. Ik reken dan namelijk op hun hulp, en daar hoeft niet iedereen van op de hoogte te zijn.

Zorgen dat ik weet wat ik waard ben

Ik weet uiteraard wat mijn huidige werkgever mij betaalt. Maar het kan geen kwaad te checken wat er als gemiddelde uitbetaald wordt als salaris. Mocht ik binnen een bepaalde sector een jobaanbod krijgen, dan kan ik uit deze lijst ook zien of ik daar meer of minder zou verdienen. Dankzij het Vacature Salariskompas kan ik makkelijk checken deze gemiddelden zijn.

En dan …

Bovenstaande stappen leiden dan hopelijk snel naar een nieuwe jobaanbieding. Van daar begint de uitdaging pas ;-). Maar weet da je Web 2.0 tools ook kunt inschakelen voor een goede voorbereiding van je interviews. Je kunt de namen van je contactpersonen Googlen, je kunt via sociale netwerken mensen vinden die voor die specifieke organisatie werken én hen contacteren, misschien heeft de desbetreffende organisatie een bedrijfsblog waar je een zicht krijgt op hun manier van werken,…

Ben je zelf op zoek naar een nieuwe job, dan hoop ik dat je aan bovenstaande checklist iets hebt. Heb je zelf nog andere activiteiten ondernomen, laat het me gerust weten.

Advertenties