Sloop die muren tussen redactie en sales … niet

Posted on maart 16, 2009

2


Morgenavond organiseert B-JIT (vereniging voor Belgische IT journalisten) een debat over pers en PR in crisistijd. De subtitel is veelbelovend: “De tanden op elkaar”.

Eén van de zaken die ik naar voor wil brengen, is deze quote die enkele weken geleden mijn aandacht trok in de coverage van DNA2009. Peter Vandermeersch heeft het over de toekomst van kranten, wanneer hij in een tiental punten weergeeft wat voor hem de overlevingskansen van de kranten vergroot:

“Sloop die muren tussen redactie en marketing/sales.”

Als PR adviseur doet die uitspraak mijn tenen krullen, en ik hoop dat veel journalisten hetzelfde gevoel hebben. Journalisten gaat prat op hun onafhankelijkheid van marketing. In hun rol van vierde macht is dat ook een absolute voorwaarde om onbevoordeeld te kunnen schrijven, zonder een onderwerp uit de weg te moeten gaan.

Langs de andere kant zijn er nu al veel magazines die aangeven dat er tegenover redactionele aandacht een commerciële geste moet staan. Bij Mediaplanet hebben ze er zelfs hun businessmodel op geënt. Zij maken thematische bijlages voor o.a. De Standaard waarvoor ze éérst reclame verkopen, en daaraan de content linken. Geen budget? Geen coverage.

En dat is een heel jammere evolutie, waarvan ik hoop dat ze niet doorgetrokken wordt! Benieuwd wat er morgen over gezegd wordt.

En voor de nieuwsgierigen, de link naar social media wordt door @jozefs gebracht.

