Case: GM Fastlane, een blog in economische crisis

Posted on juni 1, 2009

0


GM Fastlane was één van de eerste company blogs, en geldt nog steeds als een van de schoolvoorbeelden. Vandaag vraagt het Amerikaanse autobedrijf een gerechterlijk akkoord aan, en ik hoop dat de de blog dit woelige hoofdstuk in hun geschiedenis zal overleven.

Economisch nieuws

De blog wordt nu enerzijds gebruikt om duiding te  geven bij de economische toestand bij het bedrijf. De posts hier rond worden steevast door de CEO ondertekend. In de blogpost van vandaag rond het gerechtelijk akkoord vind je ook een video van de persconferentie hierrond.

Een blik door de comments leert dat er vrij open gereageerd kan worden: zowel voor- als tegenstanders van het huidige management komen aan bod.

De blog wordt ook gebruikt om vragen te stellen:

My question to you: what do you think of small car production here in the US, and how would you generate market demand here? Which facets of a small car would you emphasize if you were going to roll out this kind of car?

Hier vind je de antwoorden.

Issue management

Enige tijd terug liet David Letterman zich ontvallen dat hij de Chevrolet Volt (een elektrische wagen) geen hoogvlieger vond. Bij GM vonden ze dat niet zo fijn, en vroegen ze via hun blog de kans om de Volt te laten testen en hun eigen verhaal te doen. De desbetreffende blogpost stond al op mijn lijstje van de ‘te bloggen onderwerpen’ .

Ik zag vandaag echter dat David de uitdaging aangegaan is. GM’s social media director Christopher Barger geeft een korte analyse van de beelden, en post daaronder het filmpje van de uitzending.

Advertenties