De toekomst van Public Relations

Posted on oktober 28, 2009

4


Nu nieuws en meningen alsmaar sneller de wereld rondgaan, en fictie soms de plaats inneemt van feiten (want snelheid is belangrijk, toch), is het voor PR consultants en inhouse communicatieverantwoordelijken moeilijk om een overzicht te houden van de belangrijkste veranderingen in ons vakgebied. Ik probeer hieronder de grootste veranderingen te schetsen:

  • Sociale media: alles wat mensen denken en zeggen wordt op het internet geplaatst. Het ‘NU’ van online conversaties wordt heel belangrijk. Daarnaast wordt het ‘LATER’ ook belangrijker, want zoekmachines alla Google vergeten niet (cfr de long tail-theorie).
  • De grens tussen PR, marketing, HR, management, productontwikkeling, webdevelopment, … zal verder vervagen. Elke discipline zal een enorme invloed hebben op de andere, omdat de consument mondiger wordt. Hier ligt een grote kans voor PR, omdat wij van nature uit met mensen converseren en meningen proberen te vormen.
  • Connecties: wie ken je, en wie kan je wat laten doen voor jou? Het volstaat niet om een communicatiekanaal te hebben, je moet de mensen errond kunnen activeren. Hetzij online, hetzij offline, bedoeling is telkens om medestanders aan jouw onderwerp te binden en hen jouw verhaal te laten brengen.
  • Platform-onafhankelijkheid: mensen willen jouw verhaal kunnen lezen op het platform van hun keuze. Denk hierbij zowel aan PC en smartphone, maar evengoed bijvoorbeeld aan papier.

Deze evoluties zijn al even aan de gang, maar toch zal de impact ervan in de toekomst alleen maar groter worden.

Welke zie jij als grootste verandering? Welke zou ik hier nog moeten toevoegen? Laat het me gerust weten in de comments of via andere kanalen.

Advertenties