Stakeholder-kapitalisme biedt kansen voor PR

Posted on november 11, 2009

0


In een Store Check-artikel over het boek ‘De Kracht Van Wit‘ van Fons Van Dyck las ik volgende quote:

“We zijn geëvolueerd van een ‘shareholder’- naar een ‘stakeholder’-kapitalisme’.”

Met deze statement wil Fons aangeven dat de tijden veranderd zijn. Bedrijven moeten meer rekening gaan houden met hun stakeholders, de mensen die een invloed kunnen hebben op de manier waarop dat bedrijf zaken doet.

Deze statement sluit aan bij het tweede puntje van mijn post over de toekomst van Public Relations (PR), waarbij ik aangaf dat de grens tussen de verschillende communicatie- en managementdisciplines verder zal vervagen, én dat PR hier de vruchten van kan plukken.

Elke PR student leert immers in zijn eerste les over stakeholders en publieksgroepen. Van bij de start van onze opleiding wordt er bij ons op gewezen dat we rekening moeten houden met deze mensen, want hun invloed is van tel voor de organisatie waar we voor werken.

Ook bij de uitvoering van onze activiteiten denken we hier steeds aan. Elke vorm van communicatie heeft immers een invloed op elke andere publieksgroep.

Fons, bedankt dus voor de promo voor ons beroep!

Advertenties
Posted in: public relations