Online versus flatline – over de toekomst van de media

Posted on december 2, 2009

6


Deze avond was het BJIT-debat over de toekomst van de (IT) media. Kunnen ze nog overleven zonder voluit online te gaan?

Een goed overzicht is via deze zoekopdracht te vinden. Ik herneem hier enkele interessante tweets van @pekesenertjes (alvorens ze niet meer opduiken in Twitter search):

  • Definitie nieuws verschuift, feiten en meningen lopen door elkaar. =>Ook voor #PR is dat natuurlijk belangrijk
  • Nieuws stopt niet, onderwerp moet drie mogelijke stukken in zich hebben #bjit
  • Inhoud meer gewaardeerd dan journalistiek vakmanschap #bjit
  • Nieuwsbrief is eigenlijk een weekblad, mensen krijgen het aangeboden afgestemd op hun noden #bjit
  • Er is altijd nieuws je hebt het alleen nog niet gevonden !PR moet rekening houden en zorgen voor vervolgverhalen #bjit
  • Maakt ook dat redactie computable steviger in zijn schoenen staat tov uitgever in moeilijke tijden #bjit

Enkele eigen bedenkingen:

  • Het interessante aan de Computable-case is dat ze hun management mee kunnen overtuigen. Online is alles immers meetbaar. Daarnaast hebben ze met dezelfde redactie, dankzij een panel van 1000 experts, tot 1/3 méér content gemaakt.
  • Deze experts stellen zich extern ook als dusdanig voor. Zou Computable hierop dan geen community management moeten doen? Dat zou hun eigen verhaal nog sterker maken.
  • Het verhaal van Computable komt overeen met dat van vele bedrijven. Ze maken gebruik van externe info om hun eigen product te verbeteren.

Het debat kende vandaag geen winnaar, maar de toekomst zal ons uitwijzen of het model van Computable of het gescheiden model (wat hier in België graag gebruikt wordt) het zal halen. Vast staat dat beiden klappen krijgen door de economische crisis. Wie zal er het beste uit komen?

Advertenties