2010? Minder massamedia en massa’s minder media

Posted on januari 10, 2010

0


Een maand terug heb ik wat tijd genomen om vooruit te kijken naar 2010. Wat ik toen heb neergepend, is terecht gekomen in het Netlash Online Trendrapport.

Ik herneem mijn werkstuk hier graag voor jullie. Indien jullie aanvullingen of opmerkingen hebben, ben ik daar zeker naar benieuwd!

.

2010? Minder massamedia en massa’s minder media
2009 was geen goed jaar voor onze massamedia. Door de economische malaise hebben ze minder advertenties verkocht, wat voor velen betekende dat ze dan in hun redacties moesten snoeien, of nog zullen moeten snoeien.

Toch zal het echte gevecht nog moeten beginnen, namelijk het gevecht om de aandacht van de consument. Consumenten gaan meer en meer op zoek naar informatie* die voor hen belangrijk is, en zullen steeds minder aandacht hebben voor wat hen niet belangrijk lijkt. Ze zullen winkels, radio, TV, print en online media afzoeken om hun informatie te vinden. Dit zullen ze echter simultaan doen, zodat de aandacht nooit helemaal gefocust zal zijn op één platform.

Traditioneel waren professionele media de enige aanbieders van informatie. In 2010 echter zullen nóg meer bedrijven op de sociale media-kar springen om een eigen online kanaal aan te maken. Deze kanalen worden mindermedia: ze zullen zich focussen op de specifieke niches van klanten om zo deze laatsten aan zich te binden. Met deze nichemedia gaan bedrijven dus de rechtstreekse concurrentie aan met de oude media-vormen om de aandacht van de consument, zowel in B2C als in B2B.

De winnaar van dit gevecht? Waarschijnlijk een zoekmachine die alle content on- en offline vindbaar kan maken.

*informatie = amusement = reviews = aankopen = ….

Advertenties
Posted in: public relations