Nationaal adverteren in kranten – is dat écht warm aan te bevelen?

Posted on januari 14, 2010

0


Onlangs zag ik deze full page advertentie in de printversie van De Morgen. De pagina is onderdeel van een campagne van onze nationale dagbladen. Ze moet adverteerders wantrouwig maken t.o.v. nieuwe (sociale media) communicatietools, en tegelijkertijd de kracht van printadvertenties aanbevelen.

Op zich een goed initiatief, maar ik ben het eens van dichterbij gaan bekijken:

  • De website
    • De campagne verwijst naar www.np.be als ondersteunende website. Ware het niet: dat deze site zo old-school is. Bij het scrollen verdwijnen stukken tekst, er is een gemaskeerde url, geen optimalisatie voor alle browserversies (op deze laptop zie ik bvb het woord ‘contact’ amper staan),… Geen toonbeeld van goed webdesign dus.
    • De website herneemt 10 slechte YouTube-filmpjes die ooit als virale campagne bedoelt waren. “Uit sympathie” laten ze die hier nog eens lopen. Goed idee. Ware het niet: dat 2 van de 10 links naar hetzelfde filmpje linken. Daarbij komt dat sommige van de filmpjes in series zijn opgemaakt, en dat bij één van deze campagnes een filmpje meer dan 100.000 kijkers gehaald heeft, een ander uit de serie heeft er 80.000 gehaald. Daarbij komt dat er geen social sharing tools aanwezig zijn. Of nee, wacht, dat was waarschijnlijk de bedoeling!

 

  • De claim
    • De campagne claimt dat je moet adverteren in de dagbladen om met één inlassing 1 op 2 Belgen te bereiken (meer cijfers op de site). Dat brengt ons bij een heikel punt: als een krant 100.000 lezers heeft, hoeveel zien er daarvan bekijken dan élk blad? En hoeveel daarvan bekijken de advertenties? Wij hebben ondertussen allemaal geleerd om advertenties te negeren en enkel naar de artikels te kijken.

Het idee achter deze campagne vind ik wel leuk en het spreekt mensen aan, maar de uitwerking laat dus wel wat steken vallen! Of de campagne een succes is, kunnen ze alleen bij NP zeggen. Toen ik de virals op 24/12 voor het eerst checkte, heb ik de cijfers van de viral filmpjes niet bijgehouden. Het staat me echter bij dat er geen 40 mensen doorgeklikt hebben op de eerste filmpjes. Once a failure, always a failure?

Mijn eigen idee hierover: je hebt een goede mix nodig. Je kunt vandaag geen product of dienst meer breed in de markt zetten zonder een online ondersteuning, maar anderzijds heb je ook steeds advertenties, redactionele aandacht en merkbeleving nodig! In het ideale geval zijn deze op elkaar afgestemd!

