Social media policy voor bedrijven

Posted on april 5, 2010

1


Begin vorige week werd vervoersmaatschappij De Lijn uitgebreid besproken. Dit naar aanleiding van nieuwsberichten over een buschauffeur die onder druk van zijn werkgever zou gestopt zijn met bloggen.

De Lijn heeft volgens het nieuwsbericht een internetpolicy, waarin beschreven zou worden welke zaken online gezegd kunnen worden. Anno 2010 is dat niet meer dan terecht: elk bedrijf dat wil vermijden dat zijn reputatie schade leidt door ongecontroleerde boodschappen, kan maar beter een goede social media policy uitwerken en intern promoten.

De ervaring leert echter dat bedrijven eerst een issue moeten hebben, alvorens ze aan de slag gaan om een policy op te stellen. Wie voor zijn bedrijf enkele richtlijnen wil opstellen, kan ik alvast volgende vuistregels aanbieden:

  • Leg uit waarom je deze richtlijnen opstelt
  • Denk niet dat je alles kan verbieden
  • Vergeet de voortdurende promotie van de policy niet

Voor de volledige uitwerking, mag je me steeds contacteren.

Een volgende blogpost zal het invoegen van nieuwe ‘location based’ toepassingen in de social media policy behandelen.

Advertenties