De media maken de man

Posted on april 20, 2010

0


Ik heb afgelopen weekend ‘De Media Maken De Man‘ gelezen, een boek uit 2009. Alhoewel ik dag in, dag uit met ‘De Media’ bezig ben, heb ik er toch nog enkele nieuwigheden uit opgestoken. Vooral de hoofdstukken over de geschiedenis van de Belgische media gaven me nog enkele nieuwe inzichten.

In de hoofdstukken over online communicatie gaat het echter mis. Eén hoofdstuk is getiteld: ‘Crisiscommunicatie in het internettijdperk’, maar er is nérgens een verwijzing naar het internet, naar online tools, noch naar de invloed van sociale media. Het verhaal blijft hangen op een ‘traditioneel’ verhaal over crisiscommunicatie. Anno 2009, toen het boek uit kwam, was het internettijdperk echter al volop bezig, en dus had hier meer aandacht voor moeten zijn. Een gemiste kans!

In het laatste hoofdstuk geeft auteur en concullega Peter Frans Anthonissen enkele concepten uit sociale media aan. Helaas heeft hij het hoofdstuk getiteld: ‘Communicatietrends voor overmorgen’. Dat lijkt me drie dagen te laat: het zijn immers de communicatietrends van gisteren, waar we vandaag volop in leven en werken. Waarover schrijf ik hier immers al sinds 2006? 😉

Conclusie voor mij: een goed basisboek, maar niet aangepast aan de communicatie-uitdagingen van vandaag.

