Geen marge meer voor fouten online

Posted on november 14, 2011

8


Aston Kutcher, één van ’s werelds meest gevolgde Twitteraars, laat het tweeten voortaan aan zijn ‘mediateam’ over. Dit naar aanleiding van een positieve tweet die hij plaatste over een coach die mogelijk een pedofilieschandaal toedekte. Dit lokte een stroom aan negatieve feedback van zijn volgers uit.

Kutcher is natuurlijk geen kleine jongen in het online medialandschap, en al wat hij doet en zegt wordt nog eens extra uitvergroot door de traditionele media. De druk van de community is nu dus zo groot geworden, dat er voortaan een gatekeeper tussen hem en zijn fans zal zitten.

Ook op kleine schaal is geen ruimte meer voor fouten. Ik zag vorige week een tweet voorbij komen waarin een Belgische online influencer opgeroepen werd een tweet te verwijderen over het Pukkelpop drama van eerder dit jaar, waarin hij had aangegeven dat het festival buiten het oog van de storm zou blijven.

Dit zijn maar twee voorbeelden, maar er zijn zo nog vele andere foutjes online terug te vinden.

Organisaties die aan de slag willen gaan met sociale media, kunnen dus maar beter leren uit de fouten van anderen:

  • Jouw eigen mediateam: zorg dat je fouten als bovenstaande vermijdt door een ‘gatekeeper’, ‘eindredacteur’ of ‘community manager’ te gebruiken
  • Sociale media zijn een marathon, geen 100m sprint: het gaat om een volgehouden inspanning. Kan jij je online kanaal een jaar lang vullen met nuttige updates, zonder saai te worden?
  • Ook een marathonloper moet versnellen: kan jij de snelheid aan die sociale media dicteren? Kan jij elke vraag rond jouw producten of diensten binnen de 24 uur beantwoorden?
Advertenties