Facebook Graph Search: goudmijn voor marketeers, echtscheidingsadvocaten en roddelpers

Posted on februari 2, 2013

0


Facebook kondigde mid-januari zijn nieuwe functie Graph Search aan. Graph Search uitgelegd in minder dan 140 karakters: ‘Facebook zoekopdrachten waarmee je verbanden kan leggen tussen specifieke Facebook-activiteiten van jezelf of van de community’. Of nog: ‘Big Data op consumentenmaat’. De functie is nog niet voor iedereen beschikbaar, maar enkele gelukkigen hebben zich al wel kunnen uitleven met de tool. De eerste resultaten tonen leuke, maar soms ook verrassende resultaten.

Privacy?

Tom Scott was bij de eerste beta-testers. Hij ontdekte al gauw dat er uit het enorme aanbod aan Facebook-data ook bezwarende info kan getrokken worden. Wat dacht je bijvoorbeeld van deze zoekopdracht: “Married people who like Prostitutes … these people’s spouses”. Dat lijkt me een goudmijn aan prospecten voor een echtscheidingsadvocaat.

Facebook Graph Search voorbeeld - afbeelding via Tom Scott

Facebook Graph Search voorbeeld – afbeelding via Tom Scott

Gevaarlijker nog is deze: “Islamic men interested in men who live in Tehran, Iran… Places where they’ve worked”. Waar ‘interested in’ mogelijk nog vertaald kan worden als vriendschap, lijkt het me beter geen risico’s te nemen in landen als Iran. Je persoonlijke privacy is daar je beste vriend. Vergeet dan ook nooit: zet het niet online als het niet op de voorpagina van de krant mag staan.

Marketingopportuniteiten

Natuurlijk is het niet allemaal kommer en kwel. Zo biedt deze nieuwe search-tool een schat aan informatie voor marketeers. Mijn collega’s in de US hebben de drie belangrijkste Graph Search trends die zij zien aankomen, opgelijst. Daar heb ik nog een vierde aan toegevoegd:

  • De race naar likes: Gebruikers kunnen op Facebook zoeken wie van hun vrienden fan is van bepaalde producten en diensten, en kunnen bij hen rechtstreeks naar hun ervaringen polsen. Voor merken kan het dus belangrijk worden om het aantal Likes voor hun pagina op te drijven.
  • Facebook SEO: Hoe gaat Facebook bepalen welke info het gaat laten zien tijdens zoekopdrachten? Er is nog maar weinig geweten over het algoritme, dus voorlopig moeten marketeers vertrouwen op ‘trial & error’. Net als bij Google SEO zal ook hier een professionalisering doortrekken.
  • Location Based Marketing: Als het makkelijker wordt om te zoeken naar vrienden die al in dat éne restaurant ingecheckt hebben, dan zal het voor dat restaurant belangrijk worden om zoveel mogelijk mensen bij hen te laten inchecken. Hiervoor kunnen restaurants, winkels etc. net als bij FourSquare incentives gaan aanbieden.
  • PR issues management: Tom Scott had ook de zoekopdracht “Current employers of people who like Racism” geprobeerd. Op dat soort visibiliteit zit je als merkimago-verantwoordelijke niet te wachten. PR managers zullen het dan ook als één van de prioriteiten moeten meenemen om enerzijds hun bedrijfsnaam door Search Graph te halen, en anderzijds de juiste policies intern vorm te geven en uit te dragen.

Zelf aan de slag met Graph Search? Geef je dan hier op voor de Beta-test. En laat hieronder vooral weten welke zoekopdracht je zelf zou willen lanceren.

Deze post verscheen eerder op Belgian Cowboys.

Advertenties