Tien kaarsjes

Posted on oktober 20, 2015

1


10-candlesExact tien jaar geleden startte ik officieel mijn carrière in Public Relations. Het is een metier waar ik grotendeels per toeval in gerold ben, maar dat me nog steeds erg bevalt. Van die tien jaar heb ik het grootste deel in een agentschap gewerkt, dat enkele jaren terug overgekocht is door een Britse groep. Daarnaast ben ik de nodige tijd gedetacheerd geweest in Brussel. Het laatste jaar zit ik dan weer in-house. Ik ben echter begonnen met een ‘soft start’, onmiddellijk na mijn afstuderen werkte ik al een maandje in Brussel.

De voorbije jaren is er heel veel veranderd in het vak van de PR professional. Er zijn minder vakmedia, journalisten hebben veel minder tijd én er is een grotere versnippering van de aandacht van de doelgroep door alle digitale mogelijkheden. Toch blijft één ding steeds belangrijk en dat is de menselijke factor.

Deze inleiding om maar aan te geven dat ik de tien voorbije jaren heel veel kunnen leren heb, zowel over het vak van communicator-beïnvloeder als over het zakenleven en zelfs de hele samenleving.

Maar toch waren er in die tien jaren enkele momenten die mij met mijn mond vol tanden deden staan. Ik vat het samen in tien onverwachte momenten – in willekeurige volgorde.

1. Pieter, goed opletten, ik denk dat dit iets voor u zou kunnen zijn.

Op m’n eerste maand bij Leads United bereidden we ons voor op een training rond ‘Bloggen en RSS feeds’ door Philippe Borremans. Deze woorden werden me toegefluisterd door de oprichtster van het agentschap, Dian Wahlen. Het bleken profetische woorden, want we waren alle klanten én andere Belgische agencies ver voor.

2. Beste journalist, u gaat dit nieuws toch de nodige zichtbaarheid geven?

Het is vijf uur ‘s namiddags. Het interview met de CEO zit erop. Alles goed verlopen, tot de CEO plots deze woorden uitspreekt. Het was dan ook niet echt een vraag. Edoch, de volgende dag: halve cover én hele binnenpagina.

3. Onze concurrent verspreid roddels over ons. Ik weet een goed verhaal over hen. Kunnen jullie helpen om dit – via Azië – terug tot hier te laten ‘lekken’?

Als iemand dit tegen jou zegt, dan zoekt hij eigenlijk een excuus om het niet te doen. En hij verwacht dat jij het hem uit z’n hoofd praten. Immers, bij een sectorgenoot van ons hebben ze volgend spreekwoord ook leren kennen: “Ook al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt hem wel.

4. Ik wil niet té veel in dit soort magazines komen.

Kwestie van geloofwaardigheid. De persoon in kwestie wilde niet dat zijn contacten dachten dat hij betaalde voor dergelijke coverage. Best een bizarre opmerking als je na drie maanden proberen eindelijk een dit verhaal zal kunnen vertellen.

5. Jij had me twee jaar geleden gecontacteerd en ik heb jouw mail en dossier bijgehouden. Ik wil graag kennismaken met jou.

Heerlijk om te horen. Uiteindelijk een van de leukere klanten geworden ook trouwens.

6.Dit artikel mag zo niet verschijnen!

Sommige journalisten geven de mogelijkheid om teksten na te lezen. Soms verschieten de geïnterviewden op dat moment zo hard van hun eigen woorden, dat ze de hele tekst willen herschrijven en liefst nog in de verste prullenbak willen gooien. Helaas werkt het zo niet. Trouwens, deze opmerking horen alle journalisten wel vaker. Onze rol is daar die van filter, maar meer nog van voorbereider vooraf, om dit soort issues te vermijden.

7. Dit concept bevalt ons zo hard, dat we het voor verschillende landen hebben uitgerold.

Heerlijk om te horen. Zeker als je het helemaal zelf hebt kunnen opzetten en de vooral de niet-media-gerelateerde resultaten belangrijk zijn.

8. Help, we zijn gehackt.

Het is vandaag een basisvereiste dat je je klantengegevens goed afschermt. Want als het misloopt, dan loopt het ineens grondig mis. In 2011 schatte Symantec al dat de ondergrondse digitale economie zo’n €388 miljard waard was. Dat aandeel is vandaag een veelvoud. Dus wees voorbereid !

9. Kan jij de backtranslations checken aub?

Een van mijn eerste PR activiteiten in het het echte leven ooit. Werkzaam in een internationale omgeving? Dan is de kans groot dat je al eens een vertaling gemaakt hebt van een tekst, én dat ze jou gevraagd hebben om daarvan een ‘terugvertaling’ te maken naar het Engels. En ja hoor, iemand leest al die verschillende ‘backtranslations’ na.

10. Dit event kan niet doorgaan, ik durf zelfs niet herhalen wat mijn directeur gezegd heeft.

Eerst plan je een event in voor verschillende journalisten op één redactie en krijg je positieve feedback. Dan belandt de uitnodiging per ongeluk bij een manager van de uitgeverij. Die jou er prompt van verdenkt dat je al zijn personeel uren van hun werk zal houden. De dame aan de receptie is er nog niet goed van.

Dank aan iedereen van wie ik de voorbije tien jaren iets heb mogen leren. Op naar de volgende !

